3 Eki 2018

Leenane'in Güzellik Kraliçesi

(İlk Oynanış: 9 Mayıs 2000)
Yazan: Martin McDonagh
Türkçesi: Sevgi Sanlı
Reji: Cüneyt Çalışkur
Dekor: Ethem Özbora
Kostüm: Serpil Tezcan
Işık: Önder Arık
Oyuncular: Sumru Yavrucuk, Rüçhan Çalışkur, Hakkı Ergök, Yurdaer Okur

Marmara Üniversitesi İletişim Ödülleri
En Beğenilen Oyun
En Beğenilen Kadın Oyuncu
Magazin Gazetecileri Derneği

En İyi Kadın Oyuncu
2001 (5.) Afife Tiyatro Ödülleri
Yılın En Başarılı Prodüksiyonu
Yılın En Başarılı Yönetmeni
Yılın En Başarılı Kadın Oyuncusu
Yılın En Başarılı Yardımcı Kadın Oyuncusu
Selim Naşit Özcan 2000-2001 Lions Tiyatro Ödülleri
En İyi Sahne Tasarımı 

Tiyatro yazılarının açılışını zor ama çok başarılı bir oyunla yapmak istedim. Leenane'in Güzellik Kraliçesi ile...
Tiyatronun büyüsü bir kez daha sardı beni. Umutsuzluk, bezginlik, bağlılık ve delilik sahnedeydi. Bir çemberin içine hapsedilmişlik duygusu dolanıyordu etrafta, çığlıklar atarak. 
Annesi ile yaşayan Morin, hayatından sıkılmış, bıkmıştır. Hazır çorba, yulaf lapası ve çay! "İyi kızlar erkeklerle gezmez Morin!" Yirmi yıl öncesinden çıkagelen Pat ile heyecan sahneye çıkar. 
İrlanda'nın soğuk rüzgârları sahneden inip yüzümüzü yalıyor, umut öykülerinde kendinden bir parça bulan tüm hayal dünyası konuklarının…

Başlangıçta, kendi buhranlarımdan bir parça görüyorum diye düşündüm açıkçası. Mutsuz zamanlarım karşımda duruyordu sanki… Ama ilerledikçe zaman, kendimi çok büyüttüğümü anladım kendi gözümde. Sahnenin ortasında kanlı canlı bir tutku duruyor, uzanıp dokunuverecekmişiz gibi, nefes alıyor. Duyuyorsunuz soluğunu… Sumru Yavrucuk'un 5. Afife Tiyatro Ödülleri'nde En İyi Kadın Oyuncu Ödülü'nü alması tesadüf değil. Mükemmel bir oyun sergiliyor sahnede Sumru Yavrucuk. Anne oluyor, evlat oluyor, genç oluyor, yaşlı oluyor, kadın oluyor, umut oluyor, masumiyet oluyor, şehvet oluyor, heyecan oluyor, gerilim oluyor… Velhasıl hayatın ta kendisi oluyor Yavrucuk.

Belli bir yaşın - olgunluk diyelim haydi - altındakilere önermiyorum bu oyunu; bir oyun izleyelim, keyifli olsun, neşemizi bulalım diyenlere önermiyorum; dinlenelim huzur bulalım diyenlere ya da… Bu oyun sizi rahatsız edecek, oturduğunuz koltukta huzursuzca kımıldayacaksınız sıkça, merak edecek, üzülecek, düşüneceksiniz. 

Tutku ile bağlılık arasındaki sınır ne kadar ince? Yolun hangi tarafına ne zaman geçip bağlılıklarımızın tutkuya dönüştüğünü görürüz? Başkalarının tutkuları boğar mı insanı? Özgürlüğünüzün bedelini ne ile ölçersiniz? Karşılıksız yapıldığı düşünülen iyilikler ne zaman batmaya başlar insanın yüreğine? Kendi hayatını engellediğini düşündüğü zaman mı yoksa? Alışkanlıklarımız mı bizi sevdiklerimize bağlayan? 

Bütün bu soruları geçirdim aklımdan ben, Leenane'in Güzellik Kraliçesi'ni izlerken. Rahat bir seyirlikti diyemem, ama muhakkak izlenmesi gereken bir seyirlik. 


29.09.2006'da Kahve Molası'nda yayımlanmıştır. (www.kahvemolasi.com)

Hiç yorum yok: