3 Eki 2018

Renklerden Moru

Yazar: Alice Walker
Çeviren: Armağan İlkin 
Baskı Tarihi: 1984 (İstanbul)
Yayınlayan: İNKILAP KİTABEVİ / Bestseller Dizisi

"Ölmeden Önce Okumanız Gereken 1001 Kitap" katalogunu gördünüz mü?

Tesadüfen gördüm Beşiktaş Alkım'da, rasgele bir sayfa açtım. "The Color Purple" çıktı. "Renklerden Moru" diye çevirmişler adını, ne tuhaf dedim. Sonra, iki film alıp çıktım. Kabalcı'ya geçtim. Üst katta indirimli kitaplar reyonu vardır, bilen vardır belki. Orada gözüme çarpan ilk kitap "Renklerden Moru" oldu. Tesadüflere inanırım bazen, kitabı aldım. 

Amerikalı bir yazar Alice Walker, kendisini bu kitaptan önce hiç okumamış, hatta adını bile duymamıştım. Amerika'da zencilerin özellikle de kadınların haklarının savunucusu bir yazarmış kendisi. Bu roman daha sonra "Mor Yıllar" adı ile beyaz perdeye aktarılmış, hatta Whophie Goldberg oynamış filmde. Notumu aldım, takipte olacağım, filmi bulacağım…

Bu kitapta da hayatı zorluklarla geçen bir kadının (zenci bir kadının) hayatını anlatıyor. Tanrıya mektuplar yazan bir kadının hayatı. Tanrı'yı beyaz sanan siyah bir kadının hayatı. Küçük yaşta ne olduğunu bilmeden tecavüze uğrayan, bir adama çocuklarına annelik yapmak, evini çekip çevirmek üzere verilen bir kadının hayatı. Umutları, acıları, sevgisi, aşkı, hayalleri, inançları ile mektuplar yazan Celie'nin hayatı.

Kadınlık böyle bir şey mi diye soruyor insan kendine. Farkına varmadan gülümsüyor, ya da ağzınızda acı bir tatla duraklıyorsunuz bazen. Bir çırpıda okunup, günümüz dünyasında kadının yerini sorgulatırken bir yandan, bir yandan da "insanlar gerçekten olgunlaşıyor mu zamanla?" diye düşünüyorsunuz.

"Tanrı içimizdedir, Tanrı her yerdedir. Ben Tanrı'yım*" diyor kitabın bir yerinde, bu öğreti size tanıdık gelmiyor mu? 


* "En-el Hakk", Hallac-ı Mansur.

06.04.2007'da Kahve Molası'nda yayımlanmıştır. (www.kahvemolasi.com)

Hiç yorum yok: