3 Eki 2018

Mavi Gözlü Dev: Nazım Hikmet

Yönetmen: Biket İlhan 
Senaryo: Metin Belgin 
Görüntü Yönetmeni: Claudio Bolivar 
Müzik: Cem İdiz 
Yapım: 2007, Türkiye, 118 dk.
Oyuncular: Yetkin Dikinciler, Dolunay Soysert, Özge Özberk, Uğur Polat, Ferit Kaya, Suna Keskin, Rıza Sönmez

Ben 
Senden önce ölmek isterim. 
Gidenin arkasından gelen 
Gideni bulacak mı zannediyorsun? 
Ben zannetmiyorum bunu. 
İyisi mi?
Beni yaktırırsın, 

Odanda ocağın 
Üstüne korsun 
                                          İçinde bir kavanozun. 
                                          Kavanoz camdan olsun, 
                                          Şeffaf, 
                                          Beyaz camdan olsun 
                                          Ki içinde beni görebilesin 
                                          Fedakârlığımı anlıyorsun: 
                                          Vazgeçtim toprak olmaktan, 
                                          Vazgeçtim çiçek olmaktan 
                                          Senin yanında kalabilmek için. 
                                          Ve toz oluyorum 
                                          Yaşıyorum yanında senin. 
                                                …
Nazım Hikmet'in hayatı ile ilgili dünyada çekilen ilk film olma özelliği taşıyan Mavi Gözlü Dev: Nazım Hikmet Nazım Hikmet'in 1941'den itibaren 10 yılı aşkın bir sürelik hapishane hayatını seriyor gözler önüne. İnsancıllığını, yardımseverliğini, sanatçılığını, sosyalistliğini kısacası olduğu gibi bütünüyle bir insanı anlatmaya çalışıyor.

Nazım Hikmet'in şiirlerinden dizeleri duyuyorsunuz sık sık filmde. Birden bire gelen buhranlarını, büyük aşkını, Piraye'ye rağmen Münevver'i hayatına dâhil edişini, inançlarına sıkı sıkıya bağlı kalışını izliyorsunuz. Öte yandan şiirlerini, Piraye'ye, Mehmet Fuat'a mektuplarını okuduysanız pek çok şey daha olmalıydı diyorsunuz filmde, Mehmet'e olan derin sevgisi, Münevver'le olan gel - git'li ilişkinin detayları, Piraye'nin bu "aşk"a tepkisizliği (aslında tam da bir tepki olan tepkisizliği) filmde pek görünmüyor. Ama yine de kelimeleri ustaca kullanan, onlardan sanki bir büyü yaratan şairin hayatından bir kesiti izlemek isterseniz, Mavi Gözlü Dev: Nazım Hikmet sizi biraz olsun aydınlatacak.

Sonrasında zaten siz okumak, öğrenmek, tanımaya anlamaya çalışmak isteyeceksiniz Nazım Hikmet'i.

Ne ilginçtir ki, filmin sonunda aklıma başka bir büyük şairin dizeleri düştü:

"Ne kadınlar sevdim, zaten yoktular
Böyle bir sevmek görülmemiştir.*"

* Attila İlhan'dan "Ne Kadınlar Sevdim" 


23.03.2007'da Kahve Molası'nda yayımlanmıştır. (www.kahvemolasi.com)

Hiç yorum yok: